6 המלצות יזמות עסקית לנשים

דצמבר 14, 2014 הקמת עסק

יותר ויותר נשים מחליטות לקחת את גורלן בידיהן ולהקים עסק. מספר העסקים המוקמים ע"י נשים גדול פי שנים ממספר העסקים החדשים המוקמים בכלל. כמו כל היזמים העומדים בפני פתיחת עסק, גם נשים אלה מתלבטות בשאלות רבות. האם קיים שוני בתשובות לגבי שני המינים? לאו דווקא. כל עסק חייב להיות מוקם על בסיס איתן, מוכוון לשוק היכול לספק רווחים, בעל מערכות נכונות ומוטמעות היטב ובעל יכולת לשווק עצמו בצורה נכונה. למותר לציין שלאה קיים הבדל, מבחינת החוק, עבור שני המינים.

יזמות עסקית ונשים – יש חיה כזאת?

על אף כל זאת נשים יזמיות רבות יאמרו שדרך הקמת העסק עבור נשים מאופיינת בהיבטים ייחודיים. הן מחפשות יותר אחר האיזון בית בית לעבודה, דרכי המימון והשיווק. להלן נביא מספר נושאים המטרידים יותר נשים יזמיות:

א. חפשי אחר עסק העובד למענך ומתאים לחייך הפרטיים. אין חוקים לגבי צורתו של עסק "אמיתי". עבור כמה, עסק מצליח יהיה קונצרן המעסיק אלפי אנשים ומגלגל עשרות מיליוני דולרים בשנה. עבור אחרות עסק של ייעוץ או בתחום האומנות המבטיח הכנסה נאה ומידה רבה של חופש יהווה את פסגת ההישגים. כדאי לשקול היבטים אלה מראש ולהחליט מהו המסלול המתאים לך.

ב. אל תחששי מפני הבירוקרטיה. יזמים רבים חוששים מפני הבירוקרטיה שלדעתם מתחייבת מעצם הקמת העסק. אמונה זאת נעוצה יותר בפחדים מאשר במציאות. ניתן לפתוח עסק של יחיד או שותפות (של שנים או יותר אנשים) ע"י רישום פשוט באחת או שתי סוכנויות הממשלתיות, על פי רוב שלטונות המע"מ ומס הכנסה. ניתן לעשות זאת כיום גם באמצעות האינטרנט. אפילו רישום כחברה "בעירבון מוגבל", האמורה לתת לבעלים הגנה מפני תביעות אפשריות אינה כרוכה בבעיות קשות על אף שהיא מחייבת רישום בידי עורך דין.
כמובן שהקמת מיזם דורשת יותר מאשר ההיבטים הפורמאליים שצוינו כאו. ראשיית היא מחייבת רעיון טוב וכישורי ניהול אשר יאפשרו להעביר את הרעיון מן הכוח אל הפועל. זהו המקום המחייב את הרעיונות הטובים והאנרגיה הנדרשת להפעילם. נשים עושות עסקים

ג. עבור עסקים הדורשים השקעות משמעותיות, היציאה לדרך עם הון מספק היא חיונית. הקמת עסק ללא הון שיאפשר להעביר את התקופה הראשונה, היא הסיבה הנפוצה ביותר לכישלון העסקי. בעסקים קטנים המבוססים בעיקר על מתן שירותיים אשר אינם מחייבים הוצאות קבועות גבוהות, הבעיה היא פחותה יותר מאידך גיסא, עסקים עם תקורה גבוהה הכוללת שכר דירה, משכורות, חשבונות על הוצאות אחזקה, ביטוח, ציוד וחומרי גלם מחייבים תכנון זהיר וגיוס הון מספיק כדי לתמוך בעסק המתחיל את דרכו. אין זה אומר כי העסק חייב בערימות של כסף על מנת להתרומם. עסקים רבים שהפכו לענקים בתחומם החלו את הדרך באמצעים צנועים. העיקר היה למצוא דרכים יצירתיות כדי לספק את המוצר או השירות – בעיקר בימים הראשונים- יותר מאשר עסק המאמץ גישה של "הוצאת כסף ללא חשבון".

ד. אם זקוקים להון לצורך הזנק אן התרחבות כדאי לחשוב על מקורות נוספים חוץ מן הבנקים. אחת הקשיים בהם נתקלות נשים יזמיות הוא גיוס ההון. אין בכך פלא. הבנקים אינם מתלהבים להלוות כסף לעסק שאין לו רקע של הצלחה. במקום זאת כדאי לנסות ולאתר קרנות שהוקמו ע"י הממשלה או גופים אחרים כדי לסייע ליזם/תץ בתחילת דרכם. על פי רוב גופים אלה פועלים על בסי אמות מידה נוקשות פחות מאשר של הבנקים. בארץ כדאי להתייעץ בנושא עם הרשות לעסקים קטנים במשרד המסו"ת או בקרן קורת לשם דוגמא. לעתים גופים אלה (ואחרים) יציעו בנוסף לכסף או במקומו סיוע בייעוץ ותכנון העסק או בהכנת בסיס טוב יותר לבקשות המימון בטמצעות הכנת תוכנית עסקית טובה יותר.

ה. רשת חברתית (בין אם באמצעות המחשב או במישרין) היא אחת הדרכים הטובות לשווק את העסק וליצור הזדמנויות ריווח. הקמת רשת כזאת (network) כרוכה בטיפוח יחסים עם אנשים עסקים, מנהיגים בקהילה ואחרים המהווים פוטנציאל ליצירת הזדמנויות עסקיות לא רק כלקוחות אלא גם כספקים, שותפים, משקיעים וכל תפקיד אחר. עדיף ליצור רשת כזאת על פני מכירה סתמית. תפקידה של הרשת תהיה ליידע אנשי עסקים אחרים ובעלי השפעה על מה שאתם מציעים מתוך תקווה שהם ימליצו על עסקכם למעגל המכרים שלהם. למעשה אנו תורמים לצירת רשת כזאת בכל פעם שאנו נוטלים חלק בכנסים מקצועיים, משתתפים בפגישות של איגודים מקצועיים, מפיצים מידע על העסק באמצעות הדואר האלקטרוני, כותבים מכתב או מאמר קצר לעיתון או אוכלים ארוחת צהריים עם בעל עסק אחר. כמות המידע הנאסף בדרך זאת שווה לעתים יותר מאשר כסף.

ו. צור יחסים עם גופים אחרים לפני שאתה נזקק לסיוע מהם. לדוגמא, אם תזדקק לסיוע של פוליטיקאי מקומי או בעל \תפקיד בכיר אחר בתהליך קבלת החלטה העשויה להשפיע על עסקך, סיכוייך יהיו טובים יותר אם הם יכירו אותך והתייחסו אליך ואל עסקך, בצורה חיובית מאשר טלפון סתמי למשרדם בבקשת עזרה.